... Aurificina is het Latijnse woord voor "goudsmid atelier". Afgeleid van aurifex (“‘goudsmid’”) en aurum (“‘goud’”) + faciō (“‘ik maak’”)

2013-01-11

Mabe parels


Een Mabe is een halfronde parel, die op de innerlijke schelp van de oester, (dus niet in hun vlees) groeit. (bv. in Pinctada Maxima, Pteria penguin, of Pteria sterna). Mabes ontstaan of op natuurlijke manier in de vrije natuur; pas in 1970 werd het mogelijk Mabe parels te cultiveren.

Hier is de halfronde vorm van de mabe parel goed herkenbaar.
Het is een stuk, dat ik vele jaren geleden liet maken (toen ik nog niet wist dat ik zelf een opleiding goudsmid ging volgen).
Ik heb ervoor gekozen om de ring niet te polijsten en koester de sporen van het gebruik op het wit-goud omdat ik een "battered industrial look" voor dit ontwerp wou.
Het productieproces van een cultuurparel bestaat daarin, dat een vreemd lichaam (nucleus) in de oester te plaatsen. Om een Mabe parel te bekomen, wordt een half-ronde nucleus tegen de binnenkant van de oesterschelp geïmplanteerd (in plaats van een ronde i.p.v. een ronde in het vlees).   

De parel groeit dan zoals een blaasje in halve bal-vorm met een platte bodem op de schelp. Afhankelijk van de gewenste grote duurt het 2 à 6 jaar om een parel te kweken. Dan wordt de blaasjesparel (blister pearl, Bläschen Perle) met een roterend boor uit de schelp gesneden. Men verwijdert de kern en vervangt de holte met hars. Dit om de parel te versterken. De bodem van de parel wordt bedekt met een stuk van de moeder van de parel. Maar pas als de parel zo is afgewerkt spreekt men van een "Mabée parel".