... Aurificina is het Latijnse woord voor "goudsmid atelier". Afgeleid van aurifex (“‘goudsmid’”) en aurum (“‘goud’”) + faciō (“‘ik maak’”)

2015-09-28

Pyriet voor juwelen?


Pyriet heeft erg mooie kristalstructuren, maar is spijtig genoeg niet echt geschikt voor juwelen, en dit om verschillende reden:
  • Als pyriet in juwelen verwerkt onbehandeld in contact met huid of kleding komt degenereert de steen.  Door de aciditeit in de huid verliest het mineraal zijn glans en laat zelfs sporen op de huid achter.
  • Op de schaal van Moor wordt zij Pyriet aangeduid met 3,5 tot 4 - vrij zacht dus, wat betekent dat  katoenen kleding ruw genoeg om net als zandpapier een zwarte steenstof af te schuren bij het dragen van pyrietkralen en dergelijke - dit geeft zwarte randen op kleedij.

bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Pyrite 


  • Net zo als sommige elementen met de zuurstof uit de lucht reageren (bv. koper - daarom slaat de zilverlegering zwart uit) reageert pyriet met het vocht uit de lucht verliest zijn glans en wordt broos. Anders dan bij oxidatie van zilver is dit proces niet omkeerbaar.  Dat maakt pyriet zelfs voor decoratie in het vitrinekastje niet geschikt is.

Mineralogen hebben voor dit laatste probleem wel een trucje:

bron: http://www.mindat.org/forum.php?read,19,149266,215632#msg-215632



© info@aurificina.com

2015-09-22

Zettingen les 3 - Ring met Marquise*


Deze opdracht bestaat uit verschillende delen:
  1. Een bandring maken van 2mm plaat
  2. Een zetting maken voor een steen die in Marquise* geslepen is
  3. Zetting op / in de ring zetten (zie les 4)


* Even herhalen: Marquise of Navette zijn 2 benamingen voor dezelfde slijpvorm



1. Bandring maken

We maken een bandring uit een plaat van 2 mm dikte.
Omdat deze dikte moeilijk plooit moeilijk te solderen is, werken we met een langere strook zilver dan normaal en gebruiken bij het solderen binddraad.

Omdat het een brede bandring wordt, (meer dan 7mm) moet er min. 1 mm speling toegevoegd worden aan de ringbandlengte.

Formule:
Ringbandlengte + Speeling + Extra 
Ringbandlengte zie Ringformules
Speeling = 1 mm 
Extra =  2x(5mm)

bv: ringmaat 58 = ringbandlengte 62 mm (bij plaatdikte 2 mm)
62 + 1 + 10 = 73 mm

We geven aan beide uiteindes 5 mm extra lengte bij. Een extra lange ringband is gemakkelijker te plooien en bij het plooien zorgen we ervoor dat de uiteinden over elkaar liggen.  Hoe meer metaal je hebt, hoe meer speling je krijgt bijzet plooien.
Deze extra 5 mm moeten we markeren aan de zijkant van de plaat, bv. met een zaagsneedje.
  • Eerst plooien we de hoeken om met een korpustang of een platte tang tot ze een U vormen, bij het verder plooien en kloppen komen de hoeken verder bij elkaar en doorgaan tot ze overlappen. (Alternatieven: Als je een ringbuigmachine hebt kan je de ring hierin plooien, of je zet hem in de bankschroef)
  • Tussenin goed uitgloeien
  • De markeringen met het zaagsneedje moeten boven elkaar liggen.




  • Nu moeten we de overtollige 5 millimeter afzagen (van boven naar beneden) 
  • De zaagnaad exact recht zetten met de vijl
  • De ringeinden mooi tegen elkaar plaatsen vraagt nog een beetje klopwerk op het tribulet.
  • Dik binden met getorste binddraad (er zit zoveel kracht in de dikke ring, dat hij bij het solderen zou kunnen open springen).  De binddraad zeker goed twisten !
  • Rijkelijk soldeer aanbrengen aan de binnenkant van de ring

  • Bij het solderen van een dikke ring is het nog belangrijker dan bij gewone ringen, om niet aan de naad maar aan de tegenoverliggende klant te beginnen met verwarmen.  De beentjes zullen op deze manier naar elkaar toegaan en de naad goed sluiten. (Beginnen we met verwarmen op de naad zal de ring daar ontspannen en open gaan.)
  • Ring afkoken, binddraad verwijden, overtollig soldeer wegvijlen
  • Ring rondkloppen
  • Ring afwerken (bv met een structuur)

2. Zetting maken

  • Ook voor de zetting beginnen we met een ringband, een zetting voor een marquise is best  1 à 1.2 mm dik. Voor onze opdracht kiezen we 1.2 mm plaatdikte, en dit omdat we nog redelijk veel gaan moeten bijvijlen (We beginnen dikker en zullen op 1 mm dikte eindigen).
  • We bepalen de lengte en hoogte van onze strook zilver met de volgende formule:
Formule voor strookje van de Marquise zetting:
breedte van het strookje
= Hoogte van de steen + 2mm  + 1 mm voor de ronding te vijlen van de ring
lengte van het strookje
= 4x (lengte steen + 1x dikte metaal)

Bv: voor een marquise van 8 mm lang en 3.5 mm dik:
breedte =  3.5 mm +3 mm = 7.5 mm
lengte = 4 x (8mm + 1.2 mm) = 36.8 mm

Tine tekent de breedte van het strookje af met de passer.
 Zoals gewoonlijk zijn dit 2 parallelle lijnen  die 1 mm uit elkaar staan.
Bij het zagen netjes tussen de lijntjes blijven
Ik ben bezig met het zagen van het strookje. Omdat ik wat extra speling wil orienteer ik mij bij het zagen aan de uiterst linke markering.



  • Het strookje rond zetten zoals een ring (plooien, einden tegen elkaar, solderen, afkoken ...)

  • De ring zagen we door het midden (door de soldernaad!) en bekomen 2 halve maandjes.
  • De twee maandjes plaatsen we tegen elkaar tot we de vorm van de marquis hebben


  • De twee maandjes plaatsen we tegen elkaar en verschuiven ze tot we marquis steen kadreren. 
  • Belangrijk is hier dat de steen tot op de helft op het metaal rust.
  • Om de steen goed op de metalen maandjes te passen, leggen we hem omgekeerd erop (de rondist rust op het metaal) en kijken van boven (liefst loodrecht) om de juiste positie van de halve maandjes te bepalen.
  • Eens we de juiste grote voor de steen gevonden hebben, markeren we waar de maandjes elkaar raken (binnenkant) met een alcoholstift.
  • de uiteinden van de raakpunten moeten we nu lichtjes rondvijlen, zodat ze mooi in de bocht passen van de andere halve maan
  • De twee halve maandjes aan elkaar solderen met hard soldeer
  • De uiteinden afzagen. Belangrijk bij het afzagen: de punten moeten behouden blijven dus niet zo als in de bovenstaande tekening loodrecht op de zetten zagen, want dan is de punt eraf. We zagen met behoud van de punten door schuin mee te gaan met de lijn van de halve maan, er mag zelfs 1 mm blijven staan, omdat we sowieso nog zullen bijvijlen.
de roze lijnen duiden de zaagrichting aan

  • Nu kijken we of er niets verschoven is bij het solderen en checken dat de punten ook recht tegenover elkaar staan. Kleine foutjes corrigeren we door bij te vijlen.



© info@aurificina.com

2015-09-21

Zettingen les 2 - Klauwzetting


Mijn klauwzetting is voor een doorboorde parel van gekleurde aangaat en heeft daarom een pin nodig.

Volgende stappen:

  1. Ring maken
  2. Klauwen afwerken
  3. Pin in de klauwzetting solderen
  4. Pin klinken op de parel

1. Ring maken

We hadden vrije keuze op welke ring we onze zetting wouden plaatsen. Ik koos voor een volle zilver ring, die ik van een holle gesmede ring heb afgegoten, Karlien voor een brede bandring die in haar collectie past, Kathy voor een geoxideerde platte ring die moi aansluit bij de klauwzetting die zij maakte...

2. Klauwen afwerken

  • Klauwen op dezelfde lengte brengen
  • Boveneinde klauwen afvijlen, zodat ze gemakkelijker rond de parel buigen en minder grof ogen.

3. Pin zetten in de klauwzetting

  • Draad trekken, de diameter is afhankelijk van het boorgat in je parel. Als de draad juist in het boorgat past heb je de ideale draaddikte.
Annelies houd de draad in een paralleltang om hem plat af te vijlen met de dakvijl
  • Draad afknippen: De draad moet voldoende lang zijn om door de parel en de dikte van je ring te steken en hoog genoeg uit de parel steken om door klinken vast te zetten. 
  • De draad plat afvijlen.
    Belangrijk: de hoogte van de draad die uit de parel moet uitsteken (na het plat afvijlen) = diameter van de opening
    Bij het klinken is het wel beter om iets te veel te hebben dan te weinig, als je merkt dat je te veel metaal over hebt, vijl je bij en klop dan verder.
  • Klauwzetting op de ring passen door de ring een beetje in te vijlen
  • Als de klauwen fijn zijn en de diameter van het boorgat groot, is het niet aangewezen de stift door de ring in de parel te zetten.  

Bij mijn ontwerp zou een boorgat in de diameter van het boorgat van mijn kraal
de stabiliteit van de klauwzetting verminderen.
Door de breedte van de ring moet de klauwezetting ook bijzonder ver open gezet worden,
 dit zal het vastzetten van de parel moeilijk (maar niet onmogelijk ...) 
Hier zet ik de  pin in positie om hem op de klauwzetting vast te solderen. Even boraxeren en een vette pioen van middenhard soldeer leggen en met de vlam erop....
Nu de pin vast zit word gans de constructie in het gleufje op de ring gesoldeerd.
Als ik de parel opsteek valt mij pas op dat het boorgat niet in het midden zit. Ik moet dus mijn stift en de klauwen  proberen naar de parel te zetten. Zucht.
  • Bij Sandra's ontwerp kan de draad door de klauwzetting en de ring gestoken worden en alles in een keer gesoldeerd worden.

Op deze foto kan men het boorgat voor de pin duidelijk in de klauwzetting zien


  • Bij Sybill's ring is geen pin nodig, de klauwen houden de kraal vast , de klauwzetting houd een steen vast, die net als een knikker rond draait in een kooi.
De parel draait als een knikker in de klauwzetting

  • Het ontwerp van Kathy pis een geoxideerde ring met een gevilte kraal - passend bij een van haar wintersjaals.

Hier "zwemmen" enkele ringen in het badje:



4. Pin klinken op de parel in de klauwzetting


(zoals altijd zijn er verschillende methodes) 
  • metalen ondergrond gebruiken om de pin te klinken  (op hout zou de pin gewoon in het hout dringen) - dus bij een plat stuk metaal een vlaktas, bij een ring een tribulet.
  • pin is vast gesoldeerd op de ring en de kraal zit erop vast
  • eerst met de smalle pen van de hamer in alle richtingen op de pin slaan, dit zorgt ervoor dat het metaal "open komt" (zoals het hoofd van een nagel) - je maakt dus een breed kopje
  • sla rustig niet te pen van de hamer terwijl je na elke slag het werkstuk een beetje draait, neem je tijd hiervoor, want hoe breder je het "hoofd van de nagel" klopt hoe steviger de verbinding is.
  • Als het hoofd netjes over de rand van de parelopening ligt, en de parel niet meer verwijderd kan worden zet je ze volledig vast door
  • met de platte pen van de hamer het "hoofd" naar beneden te kloppen. 
  • Met de smalle pen van de hamer maakte je allemal putten om de pin breeder te maken, met de platte pen maak je de pin nu mooi vlak 
  • Het metaal niet TE plat kloppen, want dan verliest het aan stevigheid
Deze grafiek toont aan hoe een gelinkte pin door de kraal zit en haar vast houd.
  • In een metaalverbinding kan je ook met een verzonken nagel werken, maar bij een kraal of parelel is dat niet aangeraden. Bij een verzonken nagel frees je het vast te zetten stuk een beetje uit en klopt er een pin in.

  • Je mag de pin van een verzonken nagel volledig plat kloppen en afvijlen.
Bij de bovenste nagel is het de uitstekende kop van de nagel die de stevigheid bied,
bij de onderste (verzonken) nagel is het het stuk metaal dat in de uitgefreesde opening zit
© info@aurificina.com

Zettingen les 3 - Wat meebrengen




© info@aurificina.com

2015-09-16

Bandring maken

Hoel lang moet het stuk metaal zijn voor een bepaalde bandring te maken:


ring-blank-length-calculation.gif

© info@aurificina.com

2015-09-08

2015-09-07

Ringformules

Formule 1

Ringmaat + (metaaldikte x Pi)



Formule 2

Ringmaat + (2 x metaaldikte)





© info@aurificina.com

Zettingen les 1 - Klauwzetting

Eerste les zettingen  bij Annelies:

Het lokaal - we zijn duidelijk nog niet begonnen

Annelies' instructies waren eenvoudig: "Breng enkele bruikbare ronde kralen mee die je eventueel wilt vervatten in die klauwzetting. Dit kan in plastiek, metaal, glas, hout, etc. zijn. Dit kan een soort knikker zijn (zonder opening), een parel die half doorboord is of één die helemaal doorboord is, aan jou de keuze...best niet te klein (min.5mm)- gemiddeld een doorsnede van 10mm.

De zetting zelf kan van draad of plaat gemaakt worden. 

Welke diktes zijn aangeraden:

  • Plaat: min. 1 mm dikte. 
  • Ronde draad: min 2 mm diameter 
  • Vierkante draad: 1.4 mm of meer



Werkwijze:

  • meet de diameter van je kraal om de lengte van de klauwtjes te bepalen. De formule die je voor een ronde kraal nodig hebt is

(2 x diameter) + 1 x radius

  • zaag 2 stukken draad (of plaat) voor de klauwtjes - mijn zetting is van vierkante draad voor een platte roze agaat kraal zoals je op de foto's kan zien.
  • mijn kraal is vrij plat, mijn berekening was daarom een beetje anders; ik telde de breedte van de kraal bij de hoogte en voegde 3 mm toe voor het ombuigen van de uiteinden van de klauwtjes, nl. 21 mm + 12 mm + 6 mm = 39 mm, 



  • Als je draden wat krom zijn moet je ze op de vlaktas goed recht zetten. De vierkante draad wordt uitgegloeid en met de houten hamer voorzichtig bewerkt.



  • De ronde draad kan je met een schuurstokje op een vlaktas rollen (wel een schuurstok gebruiken die hard genoeg is)


  • Een van de 2 staafjes in het midden tot op de helft inzagen.
  • Bij de ronde draad gebruik hiervoor uiteraard een ronde vijl: je zet aan met een fijn scharniervijl en werkt af met de ronde vijl, bij de vierkante mag je doorwerken met een scharniervijltje in de breedte van je draad of je werkt met de vierkante.

  • Zet het tweede staafje op het ingezaagde, en soldeer het vast in het midden.  Ze moeten zeker loodrecht op elkaar liggen



  • Christoph gebruikt een plaatje metaal dat hij onder de beentjes van het bovenliggend staafje legt om de voorkomen dat de staven verschuiven 


  • Frieda zet dan weer de staafjes op een terracotta steen vast met pinnen.  De onderste staaf duwde ze in de steen


  • Eens de het gesoldeerde stuk uit de zuur komt, kan je beginnen met het opdiepen in een grote opdieper
  • Het kruisje mooi in het midden leggen - aan de bovenkant het staafje met de inkerving en het niet bewerkte met de gesoldeerde kant vanonder 

  • werk met een houten of een rubberen hamer - en niet te hard op je fijn werkstuk "meppen" maar zachtjes kloppen - anders zal je lokaal de dikte verminderen. 
  • De pons de je gebruikt moet voldoende speling hebben (ongeveer evenveel als de dikte van je metaal.
  • Op deze manier ga je van vaatje naar vaatje 


  • Voor mijn vrij platte kraal moet ik niet te ver opdiepen (ik legde echter gewoon de kraal in op het werkstuk en kon met duim en wijsvinger de klauwen omhoog duwen - foto zal later wel volgen)  
  • Als je een ronde steen gebruikt moet je de klauwen zeker opdiepen tot ze in een echte "U" staan, de parel moet er mooi inpassen en de klauwen de paren goed omsluiten.  



Volgende stappen (Les 2):

  • klauwen afwerken, fijner maken  (bv. halfrond of knish of ....)
  • gaatje boren door het middenpunt. 
  • door dit gaatje steken we de pin die aan een kant de kraal zal houden en aan de andere kant zal vast gesoldeerd worden aan de ring
  • kraal induwen en vastzetten


© info@aurificina.com

Opbergdozen bij Muji

Veronique sprak vandaag in de les van handige opbergsystemen voor klein gerief bij Muji.
Spijtig genoeg is er geen winkel in België, en online is erg weinig opbergmateriaal te bespeuren.
Dus bij jullie volgend bezoek in London, Parijs, Barcelona, Madrid, Keulen of Düsseldorf of ... (juiste adressen van de winkels te vinden op www.muji.com) is het misschien die moeite waard om een Muji winkel binnen te springen.
In London zijn er blijkbaar 4 winkels en eentje niet te missen op Oxford Street!


© info@aurificina.com