... Aurificina is het Latijnse woord voor "goudsmid atelier". Afgeleid van aurifex (“‘goudsmid’”) en aurum (“‘goud’”) + faciō (“‘ik maak’”)

2015-09-07

Zettingen les 1 - Klauwzetting

Eerste les zettingen  bij Annelies:

Het lokaal - we zijn duidelijk nog niet begonnen

Annelies' instructies waren eenvoudig: "Breng enkele bruikbare ronde kralen mee die je eventueel wilt vervatten in die klauwzetting. Dit kan in plastiek, metaal, glas, hout, etc. zijn. Dit kan een soort knikker zijn (zonder opening), een parel die half doorboord is of één die helemaal doorboord is, aan jou de keuze...best niet te klein (min.5mm)- gemiddeld een doorsnede van 10mm.

De zetting zelf kan van draad of plaat gemaakt worden. 

Welke diktes zijn aangeraden:

  • Plaat: min. 1 mm dikte. 
  • Ronde draad: min 2 mm diameter 
  • Vierkante draad: 1.4 mm of meer



Werkwijze:

  • meet de diameter van je kraal om de lengte van de klauwtjes te bepalen. De formule die je voor een ronde kraal nodig hebt is

(2 x diameter) + 1 x radius

  • zaag 2 stukken draad (of plaat) voor de klauwtjes - mijn zetting is van vierkante draad voor een platte roze agaat kraal zoals je op de foto's kan zien.
  • mijn kraal is vrij plat, mijn berekening was daarom een beetje anders; ik telde de breedte van de kraal bij de hoogte en voegde 3 mm toe voor het ombuigen van de uiteinden van de klauwtjes, nl. 21 mm + 12 mm + 6 mm = 39 mm, 



  • Als je draden wat krom zijn moet je ze op de vlaktas goed recht zetten. De vierkante draad wordt uitgegloeid en met de houten hamer voorzichtig bewerkt.



  • De ronde draad kan je met een schuurstokje op een vlaktas rollen (wel een schuurstok gebruiken die hard genoeg is)


  • Een van de 2 staafjes in het midden tot op de helft inzagen.
  • Bij de ronde draad gebruik hiervoor uiteraard een ronde vijl: je zet aan met een fijn scharniervijl en werkt af met de ronde vijl, bij de vierkante mag je doorwerken met een scharniervijltje in de breedte van je draad of je werkt met de vierkante.

  • Zet het tweede staafje op het ingezaagde, en soldeer het vast in het midden.  Ze moeten zeker loodrecht op elkaar liggen



  • Christoph gebruikt een plaatje metaal dat hij onder de beentjes van het bovenliggend staafje legt om de voorkomen dat de staven verschuiven 


  • Frieda zet dan weer de staafjes op een terracotta steen vast met pinnen.  De onderste staaf duwde ze in de steen


  • Eens de het gesoldeerde stuk uit de zuur komt, kan je beginnen met het opdiepen in een grote opdieper
  • Het kruisje mooi in het midden leggen - aan de bovenkant het staafje met de inkerving en het niet bewerkte met de gesoldeerde kant vanonder 

  • werk met een houten of een rubberen hamer - en niet te hard op je fijn werkstuk "meppen" maar zachtjes kloppen - anders zal je lokaal de dikte verminderen. 
  • De pons de je gebruikt moet voldoende speling hebben (ongeveer evenveel als de dikte van je metaal.
  • Op deze manier ga je van vaatje naar vaatje 


  • Voor mijn vrij platte kraal moet ik niet te ver opdiepen (ik legde echter gewoon de kraal in op het werkstuk en kon met duim en wijsvinger de klauwen omhoog duwen - foto zal later wel volgen)  
  • Als je een ronde steen gebruikt moet je de klauwen zeker opdiepen tot ze in een echte "U" staan, de parel moet er mooi inpassen en de klauwen de paren goed omsluiten.  



Volgende stappen (Les 2):

  • klauwen afwerken, fijner maken  (bv. halfrond of knish of ....)
  • gaatje boren door het middenpunt. 
  • door dit gaatje steken we de pin die aan een kant de kraal zal houden en aan de andere kant zal vast gesoldeerd worden aan de ring
  • kraal induwen en vastzetten


© info@aurificina.com