... Aurificina is het Latijnse woord voor "goudsmid atelier". Afgeleid van aurifex (“‘goudsmid’”) en aurum (“‘goud’”) + faciō (“‘ik maak’”)

2016-06-20

Van mijn wenslijst: Precisie-gereedschap met veel namen: Scharnierschneider, Scharnierkaliber, Profilspannlehre

POST UPDATE:

Inmiddels gebruik ik dit handig hebbedingetje al meer dan een jaar, en heb mogen vaststellen dat er veel meer handige toepassingen zijn dan men op het eerste gezicht denkt.  Ik heb er een uitgebreide pdf over gevonden. Het toestel dat je op de afbeeldingen ziet is van Pepe Tools. (Die van mij is van Bergeon. Pepe Tools heeft het voordeel dat je naast de 45° ook nog 60° en hebt).

Hoe langer ik met dit hebbedingetje werk, hoe leuker het is!





of Bergeon Scharnierschneider (Profilspanlehre)



Sedert vandaag ben ik de trotse eigenaar van een Bergeon scharniersnijder.

Ik was van plan een goedkoper alternatief kopen, maar aarzelde toen mijn vriendin en collega Sabine verschillende "made in China" alternatieven heeft moeten teruggeven (gelukkig heeft Buysschaert een goede service). Van Bergeon wist ik dat het een degelijk toestel is (Marc gebruikt het al een tijdje en is er een hevige fan van) en zette het op mijn wenslijstje.

En dan kwam mijn verjaardag dichter bij en mijn ouders kozen dit precisie gereedschapje als verjaardagskado.

Wat doe je er mee? Je gebruikt het om draad en buis te zagen (op hoeken van 90 of 45 graden) en plat te vijlen - heel handig en specifiek toegespitst voor het maken van scharnieren (zoals de naam laat vermoeden).

Even nog melden, dat je er NOOOOOOOOIT met schuurpapier mag op zitten, enkel met de vijl.
Op het schuurpapier zit meestal korundkorrel en dat is harder dan gehard staal - je zou dus de oppervlakte van de scharniersnijder vernielen.

Wie met dit prachtig gereedschap heeft gewerkt wil het zeker niet meer missen. GZ online koos het als gereedschap van de maand juni.  Zij hebben het heel erg voor het merk Cathara (Daar noemt het spullie: Scharnierkaliber)

Bestellen kan men b.v. bij:
http://www.flume.de/de/profilschnittlehre-cathara-4540072.html
https://www.goldschmiedebedarf.de/product_info.php?products_id=7216
http://www.fdjtool.com/ho113-jewelers-mitre-jig.html

© info@aurificina.com