... Aurificina is het Latijnse woord voor "goudsmid atelier". Afgeleid van aurifex (“‘goudsmid’”) en aurum (“‘goud’”) + faciō (“‘ik maak’”)

2016-04-25

Opdracht conische chatonzetting (2)

Deel 2 van de conische chatonzetting. Dit is de zetting die willen maken:




Even in herinnering brengen:  2 weken geleden maakten we reeds de tekening Conische zetting met tekening die uitgezaagd werd, met de tangen rondgezet, geklopt ... en uiteindelijk gesoldeerd.

Vandaag wordt de conische vorm afgewerkt:
Effectief heb ik 3 conische zettingen ter gelijkertijd in werking.
Een grote voor een steen van 10mm diameter, een middengrote hoge voor een steen van 7,5mm diameter en een kleintje, waarvoor ik een eerder gemaakte buis gebruikte, die zal dienen voor een steen van 5mm diameter.

wat zijn de stappen: De dichtgesoldeerde zetting is nogal onregelmatig. Met een "zachte" hamer kloppen we ze een beetje "ronder" - hier op de afbeelding kan je zien hoe mijn zetting vrij vierkant is,  maar dit is duidelijk voldoende.

Er zijn kastijzers van 17° en 28° - maar toen ik mijn tekening maakte besefte ik dat niet goed, want anders had ik een kleine aanpassing gedaan... enfin. het ging ook zo!

De zetting mag nog eens uitgegloeid worden, en dan laat je ze in het kastijzer "vallen".  Ze mag zeker niet over de rand van de opening uitsteken


Met de bijpassende zetkastpons en een hamer wordt de zetting nu in vorm gebracht.
Traag werken, zacht kloppen en tussenin uitgloeien is het geheim.


De zetting zal langzamerhand beter en beter in het zetkastijzer passen. 
Als de naad een beetje openbarst moet je ze terug goed vet dichtsolderen.
Soldeer wegvijlen en verder kloppen.



Eens de kastzetting precies in het ijzer past (dus conisch en niet concaaf is) en de steen er goed inpast...


mag de buitenkant gevijld worden.
Ik vond het vasthouden nogal lastig... maar gelukkig had ik een potlood op zak en zo werd het vijlen weer een makkie!


De middengrote steen past prima in zijn zetting ...
Deze zal verder naar een conisch chatonzetting afgewerkt worden



De andere twee blijven gewoon zo als ze zijn, maar worden nog mooier afgewerkt.
foto volgt




© info@aurificina.com