... Aurificina is het Latijnse woord voor "goudsmid atelier". Afgeleid van aurifex (“‘goudsmid’”) en aurum (“‘goud’”) + faciō (“‘ik maak’”)

2020-07-11

Verloren was - cilinder blussen en gietresultaat reinigen

Zet een grote emmer water klaar - bij Michiel leerde ik dat je gerust een plastiek emmer mag gebruiken, maar ik voelde mij daar nooit echt  op mijn gemak bij. Mijn voorkeur gaat naar een ouderwetse emmer van zink....  Ik zie nu in de Indiase video ook plastieken emmertjes... 

Neem de cilinder waar je net de legering hebt ingegoten uit de caviteit (om de levensverwachting van de dichtingsring op te drijven) en zet hem op een vuurvaste steen. Laat hem daar een 10tal minuten rusten.  

Pak de cilinder met de tang om hem onder te dompelen in het water. 
Cilinder vast houden met de tang! Gerust onder water heen en weer bewegen, tot het water stopt met "broebelen"

Een groot deel van de gips zal verdwenen zijn en je kan je gietboompje uit de cilinder nemen (als je hem niet moet gaan zoeken in de emmer...

Als je een box hebt om met waterdruk de gietboom te reinigen en de gips te verwijderen is dat ideaal, maar je kan ook gewoon water, tijd en een schrobborstel als bondgenoot nemen.

Een hoge druk reiniger hebt (wij hebben er een van Kärcher) kan trouwens ook best handig zijn...  doen ze trouwens ook in de Indiase video!

Ik ben geen vriend van chemische oplossingen om de gips te verwijderen. (Wat doe je achteraf me al die vloeistoffen!!!?)  
Er is ook een mechanische oplossing: knip de werkstuuken met een kniptang van de gietboom en steek ze in een polijsttrommel die met keramische slijpkegels water en een druppel vaatwas-product is gevuld. Laat ze een uur (of als je meer tijd hebt ook langer) draaien - dit werkt wonderen om gipsrestjes te verwijderen!



© info@aurificina.com