... Aurificina is het Latijnse woord voor "goudsmid atelier". Afgeleid van aurifex (“‘goudsmid’”) en aurum (“‘goud’”) + faciō (“‘ik maak’”)

2020-07-13

Verloren was: Het gietproces - filmpje uit het atelier van Michiel Neels, Ginko Brugge


Michiel legt alle stappen gedetailleerd uit van het maken van een was boom tot the gieten in de "slinger". Dit is een speciaal gesloten systeem dat de slingertechniek gebruikt.

De machines die je bij Buko of Bijoumoderne kan kopen gebruiken een andere techniek (geen slinger), die wij ook tijdens de opleiding kregen aangeleerd. Daarom vind je nog een filmpje hierachter van een Indiase fabrikant met een machine die op het Buko model lijkt.




Hier wil ik nog eens mijn dank aan Michiel Neels (Ginko, Brugge) uitspreken - voor het gulle delen van zijn kennis, zijn geduld en bereidwilligheid om me te helpen wanneer ik vragen had!)


© info@aurificina.com