... Aurificina is het Latijnse woord voor "goudsmid atelier". Afgeleid van aurifex (“‘goudsmid’”) en aurum (“‘goud’”) + faciō (“‘ik maak’”)

2014-05-18

3D Design CAD - Alg Info

Ik ben al een tijdje verlekkerd om 3D Design te leren, maar de wachtlijsten zijn erg lang. Als de software niet zo duur was had ik ze al lang gekocht om met de zelfstudie te beginnen. De studentenversie is wel betaalbaar.

3Design CAD ("Three" Design) is het enige CAD programma voor juwelen dat niet enkel op een Windows PC maar ook op Unix (Mac) en Linux draait.

Ik vind de site van http://www.3design.com nogal ZEER marketing gericht en ben op zoek gegaan naar de "echte" informatie, die ik hier probeer samen te vatten.  Er zal zeker nog informatie worden toegevoegd naar mate dat ik meer info zal vinden…

Het bestandstype is VTF
VTF staat voor Vision Numeric / Three Design / File. 

Parametrische Constructie


Blijkbaar is het het enige programma dat de modellen opslaat op een volledig parametrische manier (dus je slaat alle stappen in het proces op - het voordeel is dat je terug kan gaan naar een eerder gemaakte stap, daar dingen wijzigen en de latere stappen worden automatisch aangepast. Dit is vooral belangrijk als je bv. de maat van een ring wil aanpassen, de hoogte van je ringband of de opening waar de zetting moet komen ...)
Van 2D naar 3D

Je kan de "Draft Kit Wizzard" gebruiken: Dit staat toe om een 2D tekening een 3D object te maken

Duplicatie van stenen


Met de "Jewelling Pilot" kan je stenen automatisch op de goede plaats zetten, verveelvoudigen en vergroten of verkleinen.

Catalogus met vormen en sjablonen


Er is een catalogus met vormen en sjablonen die je kan gebruiken om je model te ontwerpen


De Rendering Capabilities en de Sweeping Wizard moet ik nog beschrijven

Bij het surfen vond ik informatie over vergelijkbare 3D CAD opties: Rhino, PowerShape, Matrix, Monarch, Firestorm, en JewelCAD
maar waarschijnlijk zijn er nog meer...

© info@aurificina.com