... Aurificina is het Latijnse woord voor "goudsmid atelier". Afgeleid van aurifex (“‘goudsmid’”) en aurum (“‘goud’”) + faciō (“‘ik maak’”)

2014-05-25

Lateraal denken

Maanden geleden hoorde ik een interview van Roger Van Damme, sterrenkok en eigenaar van het "Het Gebaar"   in Antwerpen.
Wat mij is bij gebleven is de volgende quote:  ‘Desserts maken is zoals bloemschikken. Mensen eten voor 70% met hun ogen en het palet moet er fraai en kleurrijk uitzien.’
En daadwerkelijk stuurt hij zijn nieuwe chefs allemaal op cursus bloemschikken om dit aspect op een frisse manier te benaderen.

Deze manier van denken sprak mij aan. En toen ik bij Willy Vanhoutte een flyer voor een cursus houtsnijden van Joris Vroye zag, dacht ik dat dit misschien mijn kijk op de verloren was technieken kon verruimen en zo mijn "bloemschikmoment" zou kunnen zijn.

Ik schreef me in op de wachtlijst en volgde zaterdag de eerste les.
De eerste verruiming is dat er gereedschap in het houtsnijden ter beschikking staat, dat fijn en precies genoeg is om interessant te zijn om in de verloren was technieken toegepast te worden.

dit gutsenset van de switserse Firma "Pfeil" is er een voorbeeld van….


© info@aurificina.com