... Aurificina is het Latijnse woord voor "goudsmid atelier". Afgeleid van aurifex (“‘goudsmid’”) en aurum (“‘goud’”) + faciō (“‘ik maak’”)

2014-10-17

Ciseleren: (1) Voorbereiden van de pekbal

Ciseleren heb ik nog nooit gedaan, en daar moet verandering in komen.
Ik zal van Bernard leren hoe ik een klein juweel kan maken. (het zal een set manchetknopen worden).  Gelukkig moet ik enkel mijn kommetje en zo zelf kopen, voor de rest mag ik matriaal gebruiken uit het atelier, zo dat ik niet direct alles direct moet aanschaffen.

Ik ben alvast materiaal gaan halen en heb mijn pekbal voorbereid.

Pek stinkt nogal als je het smelt (en zo gezond zal het ook niet zijn), zorg dus voor goede verluchting of een dampkap - zeker niet in een gesloten ruimte!

Mijn boodschappenlijstje:

  • en brok pek (van de harde soort)
  • een ciseleerkommetje (pekbal noemt dit eigenlijk)
  • een steunring voor het kommetje van leer

Wat heb je nog nodig

  • een handvol stenen
  • een oude kasserole (ik kocht het in  de kringloop winkel, mijn pekpotje)
  • een (katoenen) doek
  • een spatel (of lepel) om te roeren
  • een kookplaat


Om het pek te smelten werk je best met kleinere stukjes. Du geef je best de grote brok pek een slag met de hamer om er een gedeelte van los te krijgen dat je dan in kleine stukjes kan slaan.

Het is moeilijk om te bepalen hoe veel pek je moet nemen om je kom te vullen. Mijn pekbal heeft een diameter van 12 cm. De blok pek die je op de foto ziet weegt 2 kg. 

Schuif ongeveer 30 % van de grote brok over de rand van de tafel, houd de rest goed vals met een hand en sla met de hamer (andere hand) op het overstaand stukje.


De losgekomen hoeveelheid kap je op het doek.


Smelt liever een beetje te veel pek, dan te weinig, want straks moet je het pekpotje in een keer opvullen voor het beste resultaat


Sluit het doek rond de stukken pek en sla ze met de hamer klein.



Als je door hebt hoe je moet slaan en hoe je kan vermijden dat het pek "wegspat" kan dat ook op het open doek

                                     

Geef de stukken pek in het kookpotje (gewoon het doek uitgieten in de pot)
En zet het geheel op een kookplaat. Deze kookplaat heeft 3 standen, en we verwarmden het pek op de eerste stand.
Met de spatel of lepel af en toe erin roeren.



In de tussentijd zet je het ciseleerkommetje op de steunring.
Let op dat het kommetje recht staat! Het zal tot aan de bovenrand gevuld worden met pek, de "pekspiegel" mag niet schuin zijn in het potje.
Het onderste van het potje vullen we met een handvol kleine stenen.


Blijf roeren in het pekpotje.
Het pek moet gelijkmatig warm zijn en de consistensie hebben van smeuïge chocolade.
Het krijgt ook een bijzondere glans als het de juiste temperatuur heeft bereikt.



Eens het pek op temperatuur is giet je het langsaam en gelijkmatig in de ciseleerkom, in je pekbal dus. 
Tot de pekbal randvol is. Je mag niet in verschillende lagen gieten. Wat over blijft laat je gewoon in het pekpotje (de kasserole)



Zet de pekbal opzij om hem volledig te laten afkoelen.

Ons pekpotje smolten we direct naast de dampkap, en toch stonk het nog verschrikkelijk in het atelier, We hielde ook deur en ramen open om te verluchten


wordt vervolgd...



© info@aurificina.com