... Aurificina is het Latijnse woord voor "goudsmid atelier". Afgeleid van aurifex (“‘goudsmid’”) en aurum (“‘goud’”) + faciō (“‘ik maak’”)

2014-10-24

Ciseleren (3): tekening in de zilverplaat krassen


Wat heb je nog nodig



  • tekenpapier, 
  • potlood en schaar
  • alkoholstift en 
  • krasnaald


 Exacte tekening maken

Teken je ontwerp of schaal op papier. Hou er rekening mee dat je bij het ciseleren eerst de holte moet opbouwen, dus afhankelijk van je ontwerp zou het kunnen dat de tekening in spiegelbeeld moet gemaakt worden.

Ik ontwerp manchetknopen en moet sowieso een linkse en een rechtse versie tekenen.


Voor elke lijn die ik moet overbrengen heb ik een vorm van papier uitgeknipt



Mijn plaat is groot genoeg om 2 sets manchetknoppen te ciseleren.


Zet dan met de krasnaald de tekening in de zilverplaat.

Voor het echte ciselereerwerk begint moeten straks de ingekraste lijnen met een pons nog dieper in de plaat gezet worden.


… wordt vervolgd



© info@aurificina.com